Γιατί το design αποτελεί τη νέα μεγάλη δύναμη των επιχειρήσεων

Γιατί το design αποτελεί τη νέα μεγάλη δύναμη των επιχειρήσεων


 


Το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων για το design, η νέα προσέγγιση του καταναλωτή και το project LiquID του Σπύρου Κοντάκη

 

Τι τροφοδοτεί, αλήθεια, το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων για το design; Πώς θα επηρεάσουν τα επιτεύγματα στους τομείς της υπολογιστικής cloud, των big data, της ρομποτικής, της τεχνητής νοημοσύνης και άλλων τεχνολογιών, τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες υιοθετούν τo design και εμπλέκονται μ’ αυτό;

Στη Σιγκαπούρη, στις 5 με 7 Μαρτίου του 2019, το Fortune μαζί με το Time και το Wallpaper πραγματοποιεί ένα συνέδριο με θέμα Brainstorm Design. Το συνέδριο  θα διεξαχθεί παράλληλα με την ετήσια Εβδομάδα Σχεδίασης (Design Week) της Σιγκαπούρης, θα περιλαμβάνει στοχαστές από ποικίλους τομείς, διάσημους σχεδιαστές από όλους τους κλάδους της οικονομίας, καθώς και εκπροσώπους από τις πιο επιτυχημένες εταιρείες στον κόσμο.

Η δύναμη του design αναδεικνύεται σε ζωτικό στοιχείο της εταιρικής στρατηγικής των πιο επιτυχημένων επιχειρήσεων στον κόσμο, είτε μιλάμε για τους γίγαντες της λίστας Fortune 500, όπως η GE, η IBM και η Ford Motor, είτε για τις  «ατμομηχανές» της τεχνολογίας όπως η Alphabet, η Apple και το Facebook.

Σήμερα, οι εταιρείες που έχουν το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, επενδύουν μεγάλα ποσά για να ενισχύσουν τις σχεδιαστικές τους δυνατότητες. Όχι μόνο για να κάνουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους πιο άρτια αισθητικά και πιο εύκολα στη χρήση, όσο, κυρίως,  για να προσφέρουν μια ολοκληρωμένη εμπειρία στους πελάτες τους και να τους «δέσουν» ως πελάτες και στο μέλλον. Οι πιο επιτυχημένες εταιρείες στον κόσμο προσλαμβάνουν ταλαντούχους σχεδιαστές, υιοθετώντας την φρέσκια σχεδιαστική τους σκέψη σε κάθε πτυχή της δραστηριότητάς τους: από το είδος των αγαθών και των υπηρεσιών που προσφέρουν, μέχρι τον τρόπο με τον οποίο το προσφέρουν, επενδύοντας, επιπλέον, στην αλληλεπίδραση με τους πελάτες και αναδιαρθρώνοντας τις εταιρικές τους δομές.

Οι τομείς, ποικίλουν:  από τον βιομηχανικό σχεδιασμό και τον σχεδιασμό προϊόντων, την αρχιτεκτονική και τον πολεοδομικό σχεδιασμό, μέχρι τις  χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, τη γραφιστική, την εμπειρία χρήστη, τις μεταφορές, και, πρωτίστως, τη μόδα, τα ταξίδια και τη φιλοξενία. Μέθοδοι όπως η συσκευασία ή το μάρκετινγκ, που κάποτε θεωρούνταν χρήσιμες μόνο για την αισθητική λειτουργία τους, αναγνωρίζονται πλέον ως ζωτικής σημασίας για την εταιρική στρατηγική, δομή και κουλτούρα.

Από την άλλη πλευρά, οι καταναλωτές όταν καλούνται να πάρουν μια αγοραστική απόφαση, αυτή πρέπει να ανταποκρίνεται σε περισσότερα πράγματα από ότι ένα χειροπιαστό προϊόν ή μια υπηρεσία που τους προσφέρεται.

Το χειροπιαστό προϊόν όπως είναι ένα ψυγείο ή ένα ζευγάρι παπούτσια, για παράδειγμα, είναι μόνο ένα μικρό κομμάτι από το όλο «πακέτο». Οι καταναλωτές ανταποκρίνονται σε ένα συνολικό προϊόν το οποίο περιλαμβάνει την εγγύηση, την συσκευασία, την τιμή, την διαφήμιση, την εικόνα και άλλα πολλά χαρακτηριστικά τα οποία το συνοδεύουν. Ένα από τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά ενός προϊόντος είναι η διανομή δηλαδή το μέρος όπου αγοράζεται ή καταναλώνεται. Πολλές φορές το μέρος, ή ακόμη καλύτερα, η «ατμόσφαιρα» που αποπνέει το σημείο πώλησης, παίζει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση μιας αγοραστικής απόφασης. Γι’ αυτό συχνά η «ατμόσφαιρα» είναι και το αρχικό προϊόν. Εν τούτοις, οι άνθρωποι των επιχειρήσεων τείνουν να αρνούνται να συμπεριλάβουν την ατμόσφαιρα ως ένα εργαλείο του marketing και αυτό συμβαίνει για δυο λόγους.

Πρώτον, θέλουν να είναι πρακτικοί και λειτουργικοί για αυτό και αγνοούν τον παράγοντα της αισθητικής όσον αφορά στην κατανάλωση. Και δεύτερον, η ατμόσφαιρα είναι μια σιωπηρή γλώσσα επικοινωνίας. Όμως, στην ατμόσφαιρα είναι που παίζει τεράστιο ρόλο το design και γι’ αυτό το design αναδεικνύεται στον καθοριστικό παράγοντα που επηρεάζει τη συμπεριφορά του καταναλωτή και την αγοραστική του απόφαση.

Πρόσφατα έζησα την “ατμόσφαιρα” που μπορεί να προσφέρει το design με αφορμή  το πρώτο exclusive design installation που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα. Και συνειδητοποίησα πώς ένας σχεδιαστής, με αφορμή ένα απογευματινό τσάι, μπορεί να προσφέρει μια ολοκληρωμένη εμπειρία σε όλα τα επίπεδα: στην αισθητική, στην ατμόσφαιρα, στη γεύση, στην επικοινωνία και, εν τέλει, στην αγοραστική διάθεση του δυνητικού καταναλωτή. Ο designer Σπύρος Κοντάκης εγκαινίασε πρόσφατα στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρεταννία, το LiquID, ένα project διεθνών προδιαγραφών, που αποτέλεσε την πρώτη από μια σειρά εκδηλώσεων, στις οποίες συμμετέχουν εκπρόσωποι από όλους τους τομείς της οικονομικής, πολιτικής και πολιτιστικής δραστηριότητας.

Το installation “Afternoon tea” του Σπύρου Κοντάκη φιλοξενήθηκε στο Royal Room του ξενοδοχείου, όπου είκοσι δημοσιογράφοι απολαύσαμε την  ιεροτελεστία του “Afternoon tea”, χρησιμοποιώντας τα πρωτότυπα σερβίτσια τσαγιού, που έχει σχεδιάσει ο designer ειδικά για την περίσταση και ένα “Afternoon tea menu”, από τους top chefs και pastry chefs της Μεγάλης Βρεταννίας. Επιπλέον, ο χώρος σκηνογραφημένος από τον σχεδιαστή, περιελάμβανε αντικείμενα, έπιπλα και φωτιστικά, που αποτελούν σχέδια και υλοποιήσεις του.

Στο πρώτο αυτό installation, ο Σπύρος Κοντάκης εμπνεύστηκε από το “Afternoon tea”, που αποτελεί το σταυροδρόμι των ανατολικών και δυτικών πολιτισμών, επιβεβαιώνοντας ότι εδώ και αιώνες, το τσάι βρίσκει την αυθεντική του θέση ανάμεσα σε διαφορετικούς λαούς και κουλτούρες. Και με έναν έξυπνο και άκρως ατμοσφαιρικό τρόπο, μέσα από μια ολοκληρωμένη εμπειρία, που συνδέει την τέχνη με το design, προωθεί τα υπέροχα αντικείμενά του, που διατίθενται στο GB Corner του ξενοδοχείου της Μεγάλης Βρεταννίας και στο showroom της Kontaki, (www.kontakidesign.com) Μουρούζη 10, στο Κολωνάκι.

Η ιδέα του LiquID βασίζεται στην ανάπτυξη μίας διεθνούς πλατφόρμας, που έχεις ως στόχο να ενισχύσει και να ενθαρρύνει το σχεδιασμό και την υλοποίηση θεματικών συνεργατικών projects στην κατηγορία Art & Design.

Πρόκειται για έργα στα οποία με εύγλωττο και εύσχημο τρόπο η τέχνη συγκλίνει με την πραγματικότητα και το βιομηχανικό σχεδιασμό, ενώ, παράλληλα, διαμορφώνονται οι ιδανικές συνθήκες για την προσέλκυση και τη δραστηριοποίηση πολλών ενδιαφερόμενων μερών (stakeholders).

Ο Σπύρος Κοντάκης είναι designer και ιδρυτής της Kontaki, που σχεδιάζει και παράγει χειροποίητα αντικείμενα και έπιπλα. Όλα τα αντικείμενα και τα έπιπλα σχεδιάζονται και κατασκευάζονται στην Ελλάδα. Κάθε κομμάτι είναι μοναδικό και διατίθεται σε περιορισμένο αριθμό αντιγράφων. Ο Σπύρος Κοντάκης αντιλαμβάνεται το αντικείμενο ως έργο τέχνης που δεν χάνει τον λειτουργικό του σκοπό, ενώ συγχρόνως χρησιμοποιεί τα καλύτερα υλικά για την κατασκευή του. Η δραστηριότητά του ξεκίνησε πριν από επτά χρόνια. Γνώρισε τη διεθνή αναγνώριση σχεδόν αμέσως, με αφορμή ένα σετ τσαγιού με τίτλο “Conical”, η οποία «πρωταγωνίστησε» στο promotion των ταινιών Spinderman και Skyfall-JamesBond.

Έπιπλα και αντικείμενα της Kontaki διατίθενται σε πωλητήρια και galleriesστη Βηρυτό, στο Λονδίνο στο Παρίσι, στην  Καντόνα της Κίνας, στο Κουβέιτ και στην Κύπρο. Σημείο αναφοράς της εταιρίας στην Ελλάδα αποτελεί το κεντρικό showroom της Kontaki, στο κέντρο της Αθήνας στη Μουρούζη 10.

Στο πλαίσιο του LiquID θα ακολουθήσουν, τον Ιανουάριο installation με θέμα “Cocktail”, και τον Μάρτιο, installation με θέμα “Dinner”, όπου και πάλι, ο Σπύρος Κοντάκης θα είναι υπεύθυνος για τη σύλληψη της ιδέας, τον σχεδιασμό των αντικειμένων και την υλοποίηση των εκδηλώσεων. Tης Αναστασίας Παρετζόγλου, Πηγή: fortunegreece.com


Comments

comments

Categories: Απόψεις

Σχετικά με τον Συγγραφέα